söndag 6 februari 2011

Ondskan: Uppgift 5 (s 65 - 89)

Uppgifterna ska vara klara måndag 14/2.

1. Vad betyder kamratuppfostran? Hur fungerar det på skolan? Finns det något som skulle kunna vara positivt med ett sådant system om det såg lite annorlunda ut?

2. Vad tycker du, gjorde Erik rätt som vägrade putsa Von Schenkens skor? Motivera!

10 kommentarer:

Rawda sa...

1. Kamratuppfostran innebär att de äldre på skolan "uppfostrar" de yngre, de nya, med hjälp av stryk och andra sorters straff när man gör något fel.
Själv har jag faktiskt inte upplevt ordet "kamrat" i begreppet, då man varken beter sig som en kamrat när man "uppfostrar" eleverna, och inte heller belönar eleverna när de har gjort något bra. Har man som i Eriks fall kommit tvåa i en tävling - vilket är bra -, blir man på något sätt hatad.. avundsjukan sätter igång och då börjas det med förtryck och mobbning, om inte det sedan leder till grövre saker som stryk, och självklart har de alltid rätt eftersom kamratuppfostran i skolan är en tradition som man följer varesig det är ont eller gott.
Jag tycker att det är bedrövligt, ska man ha något som kallas för kamratuppfostran, så ska man som sagt främst ställa sig in på ordet kamrat, som innebär att man "lär" de nya vad som är rätt och fel, utan att använda våld. Jag skulle förstå att man använder våld i vissa tillfällen då någon brytit mot reglerna rejält - eftersom det är förr i tiden -, men de överdriver och våldet verkar vara allt begreppet går ut på, att läxa upp folk istället för att "uppfostra" dem.

2. Erik gjorde helt klart rätt, det är synd att behöva stå för såna småsaker när man helst vill undvika problem, men behövs det så behövs det. Han ska inte behöva putsa skor bara sådär, vad lär han sig utav det? Har det något alls att göra med "kamratuppfostran"? Nej. Som Erik själv noterade, han gjorde det baraför att visa för andra var han stod, för att sänka folk och deras självförtroende för att sedan öka sitt eget.

Emelie sa...

Kamratuppfostran är att dem äldre p skolan, eller i det här fallet internatet, uppfostrar dem yngre. Fast jag tycker att det är lite löljligt med det systemet. Det är ju ändå vuxna som ska uppfostra barnen/ungdomarna? Och det systemet som dem har på internatet, är hur löjligt som helst. Gör dem inte som dem säger så får dem ju stryk, vilket är oacceptabelt enligt mig. Det som skulle vara positivt med det systemet, alltså det jag tycker borde förbättras är att dem borde sluta slå dem yngre. Då blir dem "hatade" istället för populära. Systemet på den skolan suger, och det tycker Erik med.

2. Jag tycker att det var rätt! Varför ska han putsa hans skor för? Okej, men ska ha respekt för äldre. Men inte respekt för såna som spottar på en. Det är bara putsa dem själv ifall han tycker dem är smutsiga. Erik har sina egna skor att putsa. Von Schenken tror att han är kung bara för att han är i dem högre klasserna och för att han är äldre, men det ska Erika fixa till.

Patrik sa...

1, Kamratuppfostran innebär på Stjärnbergs att man ska veta sin plats. Att realskolelever ska hålla sig på de lägre nivåerna och gymnasisterna ska vara på de högre.
Det hela går ut på att gymnasisterna kan göra vad de vill med realskole eleverna med helt sinnessjuka regler och lagar, och om en realskole elev vägrar att ta emot stryk, vägrar ta order eller något liknande så leder det till hårdare straff för att man inte ska vara "käftig". Man ska veta sin plats.

1, b, Kamratuppfostran som namn tycker jag är en väldigt bra lösning, för är det någon eller några man kan lära sig av i skolan som elev så är det av andra elever. lärare har inte alltid samma koll eller syn på vissa saker så det kan bli lite galet. Dock, så missbrukas det på Stjärnbergs och har nått till helt sjuka nivåer då yngre elever blir som slavar till de äldre eller blir misshandlade om de vägrar..

2, Jag tycker Erik gjorde rätt i att vägra på det sätt han gjorde, han räknade smart ut att det inte lönade sig att ta till våld, det hade helt enkelt lett till mer besvär. Dessutom att han inte tog upp diskussionen på plats, von Schenken hade överhanden och även många åskådare. Hade Erik käftat emot på plats hade det nog lätt till att von Schenken hade tagit till våld och även de som tittade på. Erik gjorde rätt som lät det vara, och sedan tog upp diskussionen i "domstolen" rådet. Där det inte heller gick bra i Eriks favör, men han kunde visa sin styrka för personerna högst upp i hierarkin.

Fredric sa...

1,Kamratuppfostran är egentligen att lära de yngre hur de ska bete sig och lära sig av de äldre men också veta sin plats på skolan. På Stjärnbergs tar de äldre det till en gräns där de mobbar de yngre skämmer ut dem och tvingar de att göra saker bara för att visa att dem har "makten" att styra de yngre lite som "freshman year" fast på en helt annan nivå.
Alla ska veta sin plats och på så sätt i samhället och följa de reglerna som finns utan att ta de till en gräns där de går över styr d.v.s att vi man lär ut hyfs,rätt och ettikett o.s.v.

2, Jag tycker Erik gjorde helt rätt att inte putsa skorna, han stog upp för sig själv och är helt emot deras sätt att "kamratuppfostra". Han tänker alltid ut konsekvenserna innan han agerar som och han hanterade det på ett bra sätt att gå iväg snabbt satt det inte skulle bli bråk för då skulle han ha förlorat eftersom han var ensam mot flera fjärderingare. Eftersom de inte vet att han slåss eller vem har är förutom att de tycker han är käftig så har han överläget att få det hela till sin fördel.

Kevin sa...

1. Kamratuppfostran betyder att de äldre ska lära upp de andra och rätta till dem om de t.ex. gör något fel.
På skolan förekommer pennalism då gymnasieeleverna "lär upp" realskoleleverna när de egentligen bara hånar dem genom att spöa upp dem och beordra dem att städa rum, hämta saker etc.
System som kamratuppfostran kan fungera mycket väl ifall man bytte ut knytnävarna mot ord. Att de äldre skulle framstå som förebilder för de yngre frivilligt och för en sund avsikt.

2. Jag tycker Erik gjorde mycket rätt att vägra putsa skorna, men iförsig så tycker jag allt Erik gör verkar rätt. Det är väldigt lätt att tro och heja på Erik då han alltid har planerat i förväg hur han ska gå tillväga. Han slår aldrig till utan att tänka igenom hur, varför och när eller utan en konkret anledning.
Von Schenken ville bara förnedra honom inför de andra eleverna och sån behandling bör alla vägra.

Linus sa...

[1] Kamratuppfostran är när dem äldre eleverna ska lära dom nya hur man sköter vissa grejer på skolan.Blir det fel får man ett straff

[2]Erik gjorde rätt att strunta att putsa skorna för bara för att han är ny på skolan ska han inte vara dom äldre elevernas privata slav...

yuri sa...

1. Kamrat uppfostran innebär att gymnasieeleverna ska uppfostra de skoleleverna, deras uppfostran är konstig, de använder våld om någon inte gör som man ska eller bara bara gör små misstag, hur ska man lära sig om man ibland inte gör misstag. De får inte göra misstag och på det sättet så lär an sig inget..

2. Erik gjorde rätt tycker jag eftersom det är kamratuppfostran och inte slaveri. Han är ingen slav, att gå och hämta saker göra tjänster. Detta ingår inte i kamratuppfostran och jag tycker att det var helt rätt att vägra lyda ett sådant order.

Sinem sa...

F1. - Kamratuppfostran betyder att de äldre i skolan ska lära upp de andra (yngre) och rätta till om de gör något fel d.v.s. använda våld eller olika sorters "straff". System som kamratuppfostran kan fungera mycket väll ifall man inte använde våld utan bytte ut det mot ord, på så sätt skulle de äldre framstå som förebilder för de yngre, vilket alla skulle tjäna på i skolan.

F2. - Erik gjorde mycket rätt att vägra putsa skorna, han stod upp för sig själv och helt emot deras "uppfostran". Erik tänker alltid ut konsekvenserna innan han agerar och han hanterar det alltid på ett bra sätt. Jag tror att Von Schenken ville förnedra honom inför de andra elever i skolan.

stephan sa...

(1). Kamratuppfostran i skolan innebär att de äldre eleverna ska uppfostra de yngre eleverna för att forma deras liv, hur man uppför sig gentemot äldre, hur man äter på rätt sätt osv. Detta sker i form av våld, vilket anses vara det ordentliga sättet att uppfostra enligt dem. Detta system har blivit en tradition i skolan och vare sig man gillar det eller inte, bör man acceptera systemet.
Jag tycker att situationen har gått överstyr, och detta är även ett typiskt fall som bevisar att - för mycket makt kan nästan aldrig vara något positivt, eftersom makten alltid missbrukas. Det bevisas här då de äldre eleverna brukar våldet vid onödiga tillfällen…

Utan pennalism skulle detta system faktiskt vara bra, för att iden om att låta de äldre eleverna lära ut hyfs till dem yngre är en ganska bra tanke. Eftersom de äldre har mycket mer erfarenheter, därmed kan de lära ut vad eleverna ska göra för att följa de rätta fotspåren…

(2). Personligen anser jag att Erik gjorde det rätta med att inte rena Schenkens skor eftersom det var hans sätt att uttrycka sina känslor om skolans knasiga regler som han vägrar att acceptera och lyda. Detta bevisade även för Von och de andra i toppen vilken nivå Erik ligger på. Erik är inte den typen som går runt och putsar andras skor, fastän han har bestämt sig för att göra vissa förändringar i sitt liv. Inte nog med det finns det en gräns - att putsa en främlings sko endast för att denna person nästan blivit klått av en mindre under en match, är långt över den gränsen.

Emma Skytt sa...

1. Själva ordet kamratuppfostran kan låta lockande och verka vara något bra och positivt. Men på internatet innebär det allt förutom något bra. De äldre i skolan tilltar överdrivet våld och kränkande straff för de yngre. De är tradition på skolan. Men är det så att eleverna övertagit eller gjort något helt annat än det skolan egentligen ville uppnå med just kamratuppfostran?
Kamratuppfostran är något lärande och inspirerande för de unga. Om det INTE hade varit för all kränkning och våld.
Jag tror att det hade varit nyttigt för de unga om de äldre lärde, visade och gav straff i mildare varianter. Men det BORDE fortfarande skolans sak att ge bestraffningar! Och de äldre elevernas plikt att säga om något inte står rätt till. Så ja, jag tror det hade varit nyttigt. Men jag har svårt att se det i nuet.

2. Han gjorde rätt. Det skulle vara att förnedra sig själv ! Han visar vart han står och vågar verkligen visa upp det. Vilket de äldre inte verkar vara vana med. Han dras inte ner av det de gör. Han vill förändras, men han är smart nog att veta att sättet de gör det på inte är rätt någonstans